بکتوری

پایگاه داده و خدمات کاربران از مهم‌ترین نیازهای بازی‌ها و اپلیکیشن‌هایی که نیاز سمت‌ سرور دارند هستند. هرکدام از این دو عنوان چالش‌ها و مشکلاتی را بر سر راه تولید یک بازی یا اپلیکیشن قرار می‌دهند که از آن جمله می‌توان به طولانی شدن زمان توسعه و ایجاد دغدغه‌ها و مسائل جدید هم‌زمان با افزایش تعداد کاربران اشاره کرد. حل هرکدام از این مشکلات مستلزم صرف وقت و هزینه‌ی بسیاری است. از طرف دیگر بازی‌ها دارای ویژگی‌ها و نیازهای منحصربه‌فردی هستند که در اپلیکیشن‌ها این نیازها وجود ندارد، ویژگی‌هایی مثل Leaderboard، Matchmaking، Achievement و … که هرکدام مشابه دیتابیس و کاربران چالش‌های زمان‌بری را بر سر راه توسعه‌ و نگهداری یک بازی قرار می‌دهند.

در ادامه خواهیم گفت که بکتوری چگونه در حل این مشکلات به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند و ترتیبی داده است که توسعه‌ی اپلیکیشن و بازی سریع‌تر و از مشکلات احتمالی پیش رو جلوگیری شود.

با ساخت پروژ‌ه‌ در بکتوری، دیتابیس شما به‌صورت خودکار آماده می‌شود. به همین سادگی! در گام بعدی فقط لازم است که از این دیتابیس استفاده کنید و به آن Request بزنید. به‌عبارت‌دیگر شما یک دیتابیس آماده دارید که لازم است Tableهای آن را بسته به نیازتان با چند کلیک بسازید و بعد شروع به استفاده کنید. در کمتر از چند دقیقه کل دیتابیس شما آماده‌ی استفاده است!

خدمات دیگر این سرویس عبارت‌اند از:

   نگهداری و افزایش خودکار اندازه پایگاه داده توسط بکتوری

   نگهداری کپی‌ از داده‌ها به‌صورت خودکار

   پشتیبانی از مدل دسترس ACL(Access Control List) برای Security داده‌ها

   اندیس‌گذاری و بهبود سرعت Queryها به‌صورت خودکار

   داشبورد میزان مصرف

   API مشابه با سرویس Parse

بیش از ۹۰٪ بازیها و اپلیکیشنها نیاز به احراز هویت (Authentication) کاربران دارند. این موضوع به این معناست که کاربران به شکل یکتا قابل تشخیص هستند و در هنگام ورود به سیستم احراز هویت ایشان انجام میگیرد. این نیازمندی سبب می‌شود که در هر درخواست ارسالی از یک کاربر بازی یا اپلیکیشن، سرور تشخیص بدهد که آیا کاربر مذکور قبلاً احراز هویت شده و کاربر معتبری است یا خیر.

 حقوق دسترسی (Authorization) نیز از دیگر نیازمندیهای بازیها و اپلیکیشنها است. توسعهدهنده‌ی بازیو اپلیکیشن می‌تواند گروههای مختلفی از کاربران داشته باشد و دسترسیها و عملکردهای مختلفی را به هر دسته از کاربران تخصیص بدهد که طبعاً کاربران حق تخطی از آنها را ندارند.

 سرویس کاربران بکتوری، تمامی چالشها را از قبل حل کرده است و با ساختن پروژه‌ی خود در بکتوری، تمامی نیازمندیهای کاربران در بازی و اپلیکیشن را به‌صورت خودکار رفع نمودهاید. بدین ترتیب کارهایی مثل ثبت‌نام (Register)، ورود (Log in)، داشتن سطوح دسترسی مختلف و مدیریت کاربر مهمان (Guest User) به‌راحتی و توسط این سرویس انجام می‌شوند و دغدغه‌های شما در مورد این امور رفع خواهند شد. ازجمله خدمات دیگر این سرویس می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

    ورود با شبکههای اجتماعی مختلف مانند Instagram, Google+

    داشبورد جهت مشاهده رشد وضعیت کاربران و آمارهای تحلیلی

    ایجاد Tokenهای دسترسی برای کاربران پس از ورود در سیستم

    استفاده از Tokenهای بازنشانی (Refresh-token( به‌منظور گرفتن Tokenهای دسترسی جدید

    تبدیل کاربران مهمان به کاربران عادی با حفظ تاریخچه استفاده کاربر مهمان

    تائید ثبت‌نام از طریق پست الکترونیکی (Email-verification)

    تغییر رمز ورود (Change-password)

    مدیریت فراموشی رمز ورود (Forgot-password)

    مشاهده و مدیریت اطلاعات کاربران

 

Leaderboard یک بازی باید سریع باشد و بازیکنی که می‌خواهد رتبه‌ی خود، افراد نزدیک به خود و یا نفرات برتر بازی را در جدول رده‌بندی ببیند نباید معطل شود. بازی‌هایی که تعداد کاربران کمی دارند در سرعت Leaderboard مشکلی نخواهند داشت، اما اگر تعداد بازیکنان داخل یک Leaderboard زیاد شود، تضمین سرعت و امنیت آن چالش بزرگی برای توسعه‌دهندگان است.

 با ساختن پروژه‌ی خود در بکتوری می‌توانید با چند کلیک ساده در مرکز بازی، Leaderboard امن و سریع خود را بسازید و تمام چالش‌های حال و آینده‌ی آن را حل کنید.

یکی دیگر از نیازهای بازی‌هایی که مسابقات آنلاین دارند، Matchmaking است. این کار به معنی جفت کردن بازیکنان با هم و ایجاد امکان مسابقه‌ی ایشان با هم است. چالش‌های سمت سرور Matchmaking توسعه‌دهندگان سراسر جهان را ترغیب به استفاده از سرویس‌های سمت سرور کرده است و بکتوری برای اولین بار در ایران، این مشکل را تنها با چند کلیک برای توسعه‌دهندگان حل کرده است.

خدمات سرویس مرکز بازی بکتوری را می‌توان در موارد ذیل خلاصه کرد:

    سادگی پیاده‌سازی و استفاده در بازی‌های موبایل

    امکان تعریف Leaderboard امن و جلوگیری از تقلب

    امکان انجام Matchmaking برای بازی‌های آنلاین

    امکان اتصال به پرداخت کافه‌بازار برای اطمینان از صحت پرداخت‌ها در سمت سرور

 

در پست بعدی بلاگ به معرفی سایر سرویس‌های بکتوری خواهیم پرداخت تا با ویژگی‌ها و خدمات بکتوری بیشتر آشنا شوید. همین الان پروژه‌ی خود را در بکتوری بسازید و با چند کلیک، از سرویس‌های بی‌نظیر آن استفاده کنید و برای همیشه با چالش‌ها و مشکلات سمت سرور خداحافظی کنید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی