بکتوری

در پست قبلی بلاگ، مزیت‌های استفاده از سرویس‌های مدیریت کاربران و پایگاه داده را بررسی کردیم. در این پست بررسی می‌کنیم سرویس‌های ابری که خدمات رایانش (Cloud-Code) را ارائه می‌دهند چه چالش‌هایی را از سر راه توسعه‌دهندگان برمی‌دارند و استفاده از آن‌ها چه تسهیلاتی را به‌دنبال دارد. قبل از این کار، بد نیست به آماری که مؤسسه DZONE منتشر کرده نگاهی بیندازیم.

بر اساس تحقیقات DZONE میزان زمانی که طول می‌کشد که توسعه‌دهندگان یک برنامه‌ی موبایل را توسعه دهند چیزی بین ۴ تا ۱۲ هفته است. کاهش این زمان به مواردی ازجمله استفاده از کدهای قدیمی، استفاده از APIهای بیشتر، دانش بیشتر توسعه‌دهنده و هم‌چنین استفاده از پلتفرم‌های توسعه و سرویس‌های mBaSS (Mobile Backend as a Service) هم چون بکتوری که با مجموعه متنوع سرویس‌هایی که ارائه می‌دهند، بستگی دارد.

سرویس رایانش به شما کمک می‌کند که منطق سمت سرور برنامه یا بازیتان را از طریق توابع NodeJsای که می‌نویسید، پیاده‌سازی کنید. با تعریف این توابع، شما بدون پیاده‌سازی هیچ سرور خاصی، از طریق APIای که سرویس رایانش در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌توانید آن‌ها را به‌صورت Rest فراخوانی کنید. در ادامه‌ی این پست به بررسی مزیت‌های استفاده از سرویس رایانش بکتوری به‌طور خاص می‌پردازیم.

مزیت اول استفاده از سرویس رایانش بحث امنیت و احراز هویت ((Authentication است. بدین معنا که شما می‌توانید به‌راحتی با انتخاب یک گزینه کاری کنید که فقط کاربران برنامه یا بازیتان قادر به اجرای توابع موردنظرتان باشند.

مزیت دوم این است که شما به‌راحتی می‌توانید از طریق SDKای که موجود است، از طریق سرویس رایانش به سایر سرویس‌ها مثلاً سرویس پایگاه داده متصل شوید. به‌عنوان نمونه، شما با تعریف تکه کد زیر به‌عنوان تابع Cloud-Code به‌راحتی می‌توانید یک رکورد (Record) را در پایگاه داده‌ی خود ذخیره کنید.

مزیت سوم بحث بارگذاری و راه‌اندازی خودکار کدها و هماهنگی آن با گیت (Git) است. به این صورت که شما می‌توانید کدهایتان را در گیت قرار دهید و سپس با زدن یک دکمه آن‌ها را در محیط تولید ((Production، نصب و راه‌اندازی کنید؛ یعنی به‌راحتی می‌توانید زمانی که تغییرات دلخواهتان را در گیت اعمال کردید،‌ آن‌ها را در محیط اصلی هم اعمال کنید.

مزیت بعدی بحث هزینه و مقیاس‌پذیری سرویس رایانش است. در سرویس رایانش شما فقط برای منابع مصرفی خود هزینه پرداخت می‌کنید. در حالت عادی شما می‌بایست از شرکت‌های میزبان (Hosting) یک سرور تهیه کرده و هزینه‌ی ثابت ماهانه یا سالانه‌ای بابت آن بپردازید. مشکل اینجاست که در ابتدای کار که برنامه یا بازی شما کاربران زیادی جذب نکرده از همه‌ی توان سرور استفاده نمی‌شود و بیشتری از نیازتان هزینه پرداخت می‌کنید. به‌مرور که کاربران برنامه یا بازی افزایش یافت، شما باید کم‌کم در تدارک خرید یک یا چند سرور بزرگ‌تر و انتقال و نصب فایل‌هایتان در سرور جدید باشید که کار کم‌هزینه‌ای نیست. با استفاده از سرویس رایانش، اولاً شما فقط بابت تعداد درخواست‌ها و زمان هر اجرا هزینه می‌پردازید ثانیاً لازم نیست نگران مقیاس‌پذیری و افزایش کاربرانتان باشید. بکتوری این کار را برای شما به‌صورت خودکار انجام خواهد داد.


سرویس رایانش هم‌اکنون توسط SDK یونیتی و اندروید بکتوری نیز پشتیبانی می‌شود و به‌راحتی می‌توانید توابع رایانش را از سمت Client فراخوانی کنید.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی